labrador retriever - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van lievehonden - WaarBenJij.nu labrador retriever - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van lievehonden - WaarBenJij.nu

labrador retriever

Door: Ikku

16 Februari 2005 | Nederland, Amsterdam

Hoi!

Nu ga ik het hebben over de labrador retriever. Dat vind ik ook best wel een leuk soort hond:

Beschrijving:

De Labrador Retriever kwam rond 1835 uit Newfoundland mee naar Engeland. Zijn voorvader zou een inheemse zwarte waterhond zijn geweest. Zijn taak bestond destijds uit het helpen het aan boord te brengen van de netten van de vissers. Ook de huidige Labrador is een uitstekende zwemmer en hij apporteert van nature. In 1903 werd dit ras door de Engelse Kennelclub erkend. De Labrador Retriever is een enorm veelzijdige hond. Hij houdt van kinderen en het gezin en is derhalve een uitstekende gezinshond. Anderzijds is het een uitstekende apporteur en boekt goede resultaten bij de jacht. Ook als blindengeleidehond is de Labrador een uitstekende keuze.

Gebruik:

Jachthond

Activiteit:

De Labrador vereist veel lichaamsbeweging. Het is een uitstekende apporteur, dus jachtproeven zijn zeer aan te raden.

Verschijning:

Algemeen: Krachtig gebouwde, zeer actieve hond. Het lichaam is kort met een brede en diepe borst. Ribben goed gewelfd. Benen matig lang met stevig bot. Lange en krachtige hals. Hij moet correct bewegen en goed op alle vier de benen staan.
Kleur: Effen zwart, chocolade of geel.
Hoofd en schedel: De schedel moet breed zijn met duidelijk aangegeven stop. Schedel en neusrug liggen derhalve niet in een rechte lijn. Hoofd is "droog" zonder vlezige wangen. Kaken midelmatig lang, niet spits toelopend. Neus is breed met goed ontwikkelde neusgaten. Bruine of hazelnootkleurige ogen met schrandere uitdrukking. Oren vlak hangend. Schaargebit.
Staart: Middelmatig lang, zogenaamde otterstaart. Vrolijk gedragen en dik. Een otterstaart is bij de basis zeer dik en loop naar de punt geleidelijk toe. Zonder bevedering.
Voeten: Rond en gesloten met goed ontwikkelde voetzolen.
Beharing: Kort, dicht en hard.
Schofthoogte: Reu: 55.5 - 57 cm, Teef: 52.5 - 55.5 cm.

Aard:

Gelijkmatig temperament
Uitstekende jachthond
Lief voor kinderen
Betrouwbaar
Gehoorzaam
Goed gehumeurd

nog vragen? Plaats dan een reactie!